kds

Angst en gedrag

Angst en gedrag

De invloed die angst heeft op je dagelijks leven, hangt voor een belangrijk deel af van hoe jij omgaat met je angst. Het vermijden van situaties die je eng of spannend vindt, is een begrijpelijke reactie. In het begin heb je waarschijnlijk het idee dat het je helpt, omdat je angst, paniek of spanning minder wordt. Het vervelende is echter dat vermijding op termijn juist niet helpt. Je angst blijft bestaan en kan zelfs erger worden. Steeds meer situaties roepen angst op en je wilt steeds meer vermijden. Geleidelijk begint de angst je zo meer en meer te beperken in je dagelijks functioneren. In de module wordt verder uitgelegd waarom vermijding niet helpt om angst te verminderen en kun je aan de slag met oefeningen.

Doen en durven

Om minder angst en spanning te gaan voelen, is het nodig jezelf bloot te stellen aan situaties die je eng vindt. Dat is spannend, zeker in het begin. Je bouwt het daarom rustig op: je begint met een situatie die je een beetje eng vindt. Zo leer je omgaan met het gevoel van angst of paniek. Je zult merken dat het gevoel vanzelf minder wordt. Ook zul je merken dat je angstige gedachten niet kloppen. De module helpt je actief aan de slag te gaan om je vermijdingsgedrag te doorbreken. Door lastige situaties op te zoeken, wordt je angst minder en zul je steeds meer durven!