kds

Angst en paniek begrijpen

Angst en paniek begrijpen

Angstklachten komen vaak voor, maar worden niet altijd herkend. Veel mensen hebben langere tijd, soms jaren, last van angstklachten voordat ze hulp zoeken. In de tussentijd kan de angst steeds erger worden en het leven gaan beheersen. Dan is er sprake van een angststoornis. Het is belangrijk om op tijd aan de slag te gaan met het verminderen van je angst. In de module kun je onderzoeken je of je last hebt van angstklachten en wat je eraan kunt doen.

Herken je angst

Wanneer je last hebt van angst of paniek, treden er veranderingen op in je gedrag, je manier van denken én in hoe je je lichamelijk en emotioneel voelt. Verminderen van angst en paniek begint met weten in welke situaties je angstig bent en waarvoor je precies bang bent. De module helpt je om dit in kaart te brengen.

Bij angstklachten is er sprake van veranderingen op het gebied van gevoelens, gedachten en gedrag. Je bent je daar meestal niet meteen bewust van. Wanneer je iets aan je angstklachten wilt doen, is de eerste stap dat je inzicht krijgt in jouw angstklachten. Welke veranderingen treden er bij jou op? Waar ben je precies bang voor? In welke situaties? Wat doe je om met je angst om te gaan? En in hoeverre helpt jou dat?